Gikk du glipp av frokostseminaret om elektrifiseringen av trafikken på fjordene?
Flåm har fått sin første elektriske sightseeingbåt, Ampere er ikke lengre den eneste elektriske bilferga og Nesoddbåtene blir elektriske i løpet av Oslos år som miljøhovedstad i 2019. Tre konsulentmiljøer har anbefalt å satse på ytterligere elektrifisering av fergedriften, da dette vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt selv uten å regne inn klimaeffektene. Og på horisonten er det muligheter for hydrogenelektriske hurtigbåter.
Regjeringens har også et mål om halvering av utslippene fra skipsfarten innen 2030 og lanserte i juni handlingsplan for grønn skipsfart.
Se presentasjonene:
• Stig Schjølset: Intro til handlingsplanen for grønn skipsfart og hvordan målet om halvering av utslippene fra skipsfarten skal nås
• Marius Gjerset: Er handlingsplanen ambisiøs nok? Har vi virkemidlene til å stimulere næringen til å ta de nødvendige stegene mot nullutslipp?
• Gjermund Grimsby: Hvilke økonomiske muligheter gir lavutslipps- og nullutslippsskip for den norske maritime næringen?
• Heidi Neilson: Plan for reduksjon av utslipp med 85 % innen 2030 og hvordan Oslo Havn på sikt skal bli en nullutslippshavn